Lista calităților pe care să le scoți în față, la interviu, dacă n-ai experiență și ești student

de: Mădălina Bahrim
02 02. 2022

Studenții sunt o categorie sensibilă de candidați pentru joburi. Din păcate, pe fondul lipsei lor de experiență, au foarte mult de pierdut atunci când vor să obțină un loc de muncă. Totuși, dacă știu să își pună în valoare anumite calități, își pot crește în mod real șansele în procesul de recrutare.

În general, angajatorii evită să recruteze persoane fără experiență sau, atunci când o fac, le încadrează pe poziții de entry-level, ceea ce este normal și, desigur, pe salarii mult mai mici decât cele ale unui profesionist. Acest lucru e firesc, dat fiind faptul că persoana respectivă încă mai are multe lucruri de învățat. Problema intervine, însă, în momentul în care angajatorul exclude vehement posibilitatea de a recruta o persoană fără experiență. Într-o astfel de situație, candidatul poate să îl determine să se răzgândească, dacă știe ce calități să-și evidențieze în discuția cu angajatorul.

Ce caută angajatorii la studenți

Companiile din domeniile tehnice puneau și în trecut accent pe capacitatea unui student de a lucra în echipă, însă acum parcă sunt mult mai atente la acest lucru. Școala online i-a făcut pe studenți să învețe pe cont propriu, să facă proiecte comune prin intermediul aplicațiilor, așa că au avut de suferit puțin în ceea ce privește relațiile interumane.

Companiile care recrutează studenți îi integrează în echipe de angajați cu experiență, tocmai pentru a le stimula capacitatea de a lucra în echipă. De asemenea, companiile își doresc de la studenți să fie implicați activ în acțiuni de voluntariat, în activități educaționale sau să participe la concursuri de tip hackathon”, spune Florin Drăgan, rectorul Universității Politehnica Timișoara.

Potrivit experților, avem două mari categorii de studenți ce au învățat online. Pe de-o parte, ne referim la cei pe care pandemia și schimbarea stilului de viață i-a surprins în anii terminali, iar pe altă parte avem studenții care au intrat în mediul academic direct online.

Aceste două categorii distincte au propriile lor caracteristici, spun experții, iar acest lucru face diferența pe piața muncii care se află în plină metamorfoză, la rândul său, în această perioadă.

„Studenții din prima categorie nu au mai găsit motivație în conexiunile interpersonale, iar stilurile de învățare și de muncă s-au modificat. Înainte existau proiecte comune, exista și partea de socializare, acum acestea au lipsit.

Totuși, tranziția în digital a scos la suprafață și avantaje. Cel mai important este că a crescut productivitatea, atât în rândul studenților, cât și în rândul angajaților. Oamenii au devenit mult mai orientați spre muncă, au idei mai creative, iar unele pauze s-au transformat în timp productiv.

De altfel, pentru a se integra ușor pe piața muncii, tinerii trebuie să aibă cunoștințe tehnice solide, chiar dacă la noul loc de muncă beneficiază de training suplimentar”, a declarat Alexandru Luca, student reprezentant în Consiliul de Administrație al Universității Politehnica Timișoara.